En simpel vej

 til et sundere liv

Min blog indeholder spændende madopskrifter, slankeråd og motivation til en aktiv livsstil
menuknap_inaktiv
Overskrift:

Sommerens mad på grillen – kaloriebombe eller fedtfattig?

  1. Udgivet den 
    09. juli 2015
Tekst:

UdklipNu hvor sommeren og dermed de lune aftener er i fuld gang, er det også højsæson for brug af grillen. Vi danskere elsker at grille, men hvis vi ikke passer på, så kan det være forbundet med alt for mange kalorier.

 

Den største fælde er for store portioner, da vi sidder over maden i længere tid. Det er ofte i form af indtagelse af både brød og dertil også kartofler, ris eller pasta. Derudover bliver der gerne grillet flere slags kød og derved kommer vi til at spise for meget kød, da vi vil smage det hele.

Da grillsæsonen ofte varer i flere måneder, er det vigtigt at være opmærksom på, at minimere kalorierne, hvis ikke resultatet af sommeren skal betyde plus på badevægten. Og der skal kun få retningslinjer til før at kalorierne er mindsket væsentligt.

 

Her kommer jeg med nogle bud på, hvad sund mad på grillen, kan bestå af:

 

Grøntsager

Det er vigtigt, at dine grøntsager hovedsagligt består af de grove typer, da de er mere fiberholdige og dermed mætter dig bedre. Jo flere fiberrige grøntsager du spiser, jo mindre behøver du at spise af andet tilbehør for at blive mæt. Du kan vælge at supplere din salat med grove grøntsager eller også stege dem på grillen. Du skal gerne have en halv tallerken af de grove grøntsager. Jeg har her sat en liste op, hvor du kan læse, hvilke grøntsager, der er de mest fiberrige:

 

Mere end 10 g fibre:Brune-, hvide- og sojabønner, kikærter
Mere end 4 g fibre:Porre, pastinak, rosenkål, selleri, persillerod, ærter og linser
3-4 g fibre:Broccoli, grønkål, og grønne bønner
2-3 g fibre:Aubergine, blomkål, fennikel, gulerod,, hvidkål, spidskål, løg, majs, rødkål, rødbeder og rødløg
Under 2 g fibreChampignon, iceberg salat, peberfrugt, spinat, tomat, agurk, bønnespirer, squash og asparges

 

 

Kød, fisk og fjerkræ (gerne marineret):

Fjerkræ:Spyd med kyllinge- eller kalkuntern
Svinekød: Svinemørbrad viklet ind i kalkunbacon
Steaks/TournedosForskellige udskæringer hvor eventuel fedtkant skæres af
Bøf: Magert hakket svine- eller oksekød (under 10 % fedt)
Pølser:Grillpølser – Langelænder med kartoffel (nøglehulsmærket)
FiskLaks pakket i sølvpapir med grøntsager, tunbøf, rejer på spyd eller fiskefrikadeller

 

 

Tilbehør

Fuldkorns pasta

Brune ris

Kartofler

Perle- og rug spelt

Bulgur


Du kan her på bloggen finde inspiration til det grønne tilbehør, der mætter godt.

Rigtig god sommer:o)

 

Kommentarer

    1. Overskrift
    2. Navn
    3. Kommentar
Infobox

Jeg hedder Marianne Sellebjerg og er uddannet Klinisk diætist.

Min mission er at skabe livsglæde, velvære og fornyet energi hos andre igennem vægttab og en sundere livsstil.

Jeg skriver her på baggrund af mine erfaringer som rådgiver i egen klinik, online rådgiver og min uddannelse til løbeinstruktør.

 

 

Aut. Klinisk Diætist Marianne Sellebjerg
 
Konsultation:
Søndergade 2
5560 Aarup
Tidsbestilling: 
 
Alle hverdage fra kl. 8 – 20
på tlf. 28 29 32 34 
 

© Copyright Marianne Sellebjerg, www.mariannesellebjerg.dk